Afgelopen week werd ik om tien voor elf ’s avonds nog gebeld door iemand. Waarschijnlijk had zij mijn artikel in For You gelezen en had ze interesse in mijn hulp bij het opruimen van haar huis. Haar eerste en enige vraag was ‘Wat kost u per uur?’ Toen ik haar dat zei was haar antwoord ‘Nou, dan vind ik het te duur. Dag.’
Vreemd eigenlijk dat je op basis van een uurtarief al je oordeel velt. Als je naar de garage gaat vraag je toch ook niet wat een monteur per uur kost? Je vraagt een offerte voor het totaal en je wilt weten wat daar wel en niet in zit. Maar goed…
Geld is wel een ding
Voor mijn particuliere klanten is het niet zo gebruikelijk om hulp in te kopen van een dienstverlenend bedrijf. Natuurlijk koopt men wel dingen, maar dat zijn tastbare zaken. Diensten zijn anders en dat wordt toch vaak luxe gevonden.
Professional organizing is hulp die je inkoopt voor het ordenen van (een deel van) je huis, je papieren of je verzameling. Dat doen de meeste mensen niet lichtvaardig. Er gaat vaak al een traject aan vooraf van zelf proberen, iemand vragen te helpen, een zelfhulpboek kopen, een cursus volgen etc. Soms is dat genoeg en soms ook niet. Je hebt een probleem wat je alleen niet meer opgelost krijgt. Of in ieder geval niet snel genoeg.
Zelf doen of niet
Je kunt een paar dagen vrij nemen en het zelf gaan aanpakken. Vrienden of familie vragen om mee te helpen. Dan kost het je niets, behalve een bloemetje of pan soep. Maar, is dat wat je wilt? Zijn die mensen er ook? Wat zullen ze tegenkomen in jouw kasten of dozen? Wil jij dat zij dat zien? Zo ja: prima. Als je geholpen bent op die manier is dat geweldig.
Liever geen bekenden in mijn huis
Ik kom echter vaak tegen dat mensen zeggen: ‘Ik heb liever niet dat mijn familie dit ziet. Stel je voor! Wat zullen ze denken van mij?’ Het kan ook zijn dat je niemand hebt om je te helpen. Dan kan een onafhankelijk persoon aantrekkelijk zijn. Iemand die niet oordeelt over jouw spullen, die er niet van opkijkt en die jou graag helpt met het vinden van een oplossing voor je organiseerprobleem.
Investering op maat
Het inschakelen van een professional organizer is een investering in tijd, energie en geld. Het is een kosten-baten plaatje. En bij kosten en baten denk ik niet alleen aan geld, maar ook aan rust, energie, gezelligheid, gezondheid en ruimte in huis. Want wat kost het je om je steeds te ergeren, slapeloze nachten te hebben, geen visite meer te durven ontvangen? Wat kosten al die spullen die ongebruikt in je kasten of slaapkamer staan? Dat is niet altijd in geld uit te drukken.
Uiteraard is een professional organizer geen vrijwilliger en komt er na afloop een rekening. Maar, hoe hoog die wordt kun je zelf mede beïnvloeden. Wat wil je aanpakken en in welk tempo? Wat kun je zelf en wat moet samen? Kun je tussentijdse opdrachten uitvoeren en spullen wegbrengen? En wat heb je er voor over? Dat bepaal je zelf! Stel je grens en we bespreken wat er mogelijk is.
Bij mij is een kennismaking is altijd vrijblijvend en gratis. Dat zou dus geen belemmering hoeven zijn.