Hoe kom ik er uit?

Lessen uit de escaperoom. Een plek waar je onder tijdsdruk, in overleg met anderen, een soort puzzel moet oplossen. Het heeft mij veel geleerd over mijzelf en ook over mijn werk.

Onlangs was ik, met mijn moeder en (schoon)zussen, in een escaperoom. Je weet wel, zo’n kamer waar je door het oplossen van puzzels of vraagstukken codes krijgt om sloten open te doen. Vervolgens krijg je nieuwe aanwijzingen en als je het goed doet ben je na een uur weer buiten. Helaas ging het bij ons niet zo goed en lukte het niet binnen de tijd. Na afloop kregen we uitleg en zeiden we steeds ‘Oh, nu snap ik het’ of ‘Ik wist niet dat dat ook kon’. Eenmaal thuis bedacht ik me dat onze aanpak leek op de manier waarop je allerlei zaken kunt aanpakken.

Wat moeten we eigenlijk doen?

Eigenlijk wisten we dat wel, maar eenmaal binnen, gingen we eigenlijk een beetje in het wilde weg aan de gang. Ieder deed dat en we hadden het druk met ons eigen vraagstuk. Dat had efficiënter gekund als we eerst even een plan van aanpak hadden gemaakt. Nu was dit een escaperoom die niet lineair was. Je moest tien dingen oplossen om tot een eindoplossing te komen en dat hoefde niet in een bepaalde volgorde, zoals vaak wel het geval is.

Geleerd: soms lijkt het verloren tijd om eerst even na te denken over je doel en de taakverdeling, maar het levert je uiteindelijk veel voordeel op.

We hebben weinig tijd!

Sommige mensen komen tot grote resultaten onder tijdsdruk. Ik val daar niet onder. Het maakt me eerder nerveus en ik ga van het een naar het ander. Niet handig dus. Dat zag ik ook bij de anderen. Die tijd is bij een Escaperoom natuurlijk wel belangrijk. Maar, je weet dat je er uiteindelijk toch wel uit mag, dus hoe erg kan het worden.

Geleerd: Onder tijdsdruk maak je vaak niet de juist keuzes en ben je geneigd om dingen half te doen en van het een naar het ander te springen met een matig resultaat. Dus, beter een paar dingen goed, dan veel dingen half.

Het lukt niet!

Mijn zus en ik probeerden samen iets op te lossen wat zoveel van ons vroeg dat we het een paar keer opgaven en vervolgens weer terug gingen. Want ja, het moest echt opgelost worden. Ik moest aanwijzingen geven over blokjes die zij, blind en tastend, op de goede manier moest neerzetten. En dan heb je ook nog weinig licht en zijn alle blokjes anders. Dat koste geduld en doorzettingsvermogen.

Geleerd: Soms wordt je nijdig omdat het niet lukt. Het duurt te lang en wat je net bereikt had valt weer om. Probeer het eens anders, vraag advies aan een ander en doe het misschien niet volgens het boekje.

Ik geef het op!

Soms wilde ik het opgeven, omdat ik geen idee meer had waar ik mee bezig was. Dan helpt het heel erg als een ander zegt: ‘draai dat papier eens om’, of ‘kijk, hier staat ook nog wat’. Je kijkt door je eigen bril en dat is niet altijd handig.

Geleerd: Samen weet je meer dan alleen. De frisse blik van iemand anders helpt je weer op gang en als dat succesvol is, krijg je weer zin in de rest.

4 tips om te ontsnappen aan de chaos

Is dit herkenbaar voor je? Heb jij dit ook als je je woonkamer, kantoor of kledingkast voor je ziet? Je weet niet waar je moet beginnen en je trekt maar iets van zijn plek. Je stapelt wat, legt wat recht en je denkt ‘Ach, het wordt niets. Laat ik maar stoppen.’ Niet doen!

  1. Ga eerst even nadenken wat je wilt bereiken. Wil je schoonmaken of opruimen of dingen weggooien? Of alle drie? Heb je hulp of doe het alleen? Ik vind het zelf heel fijn om gelijktijdig met iemand anders aan het werk te zijn. Niet persé aan hetzelfde, maar in de buurt, op praatafstand. Dat helpt om op gang te blijven en bij probleempjes kun je even overleggen.
  2. Bedenk hoe je je taak wilt doen en hoeveel tijd je hebt. Heb je een uur? Haal dan niet alles overhoop, maar kies voor behapbare klussen zoals het strijken van je was of het opvouwen van wat droog aan de lijn hangt. Doe de afwas en maak je aanrecht leeg en schoon. Heb je nog tijd over? Dan doe je nog iets kleins, bijvoorbeeld je tijdschriften en kranten bij het oud papier of op de leesstapel. Zoiets. En laat je niet afleiden door je telefoon of de spullen die je tegenkomt. Zet eventueel een timer, zodat je steeds weet hoeveel tijd je nog hebt.
  3. Zorg dat je de juiste spullen bij de hand hebt: een vuilniszak, doos of krat waar je spullen even in kunt bewaren of in kunt afvoeren, een stofzuiger of een emmertje sop. Ga niet steeds op en neer lopen, maar bewaar dat voor het laatst. Dus vuile was verzamel je en gooi je in een keer in de wasmand en het oud papier gaat allemaal gelijk mee naar de container.
  4. Kom je er alleen niet uit? Niet opgeven, maar hulp zoeken. Dat is niet gek of dom, maar slim en dapper. Niet iedereen is overal goed in en soms heb je zoveel aan je hoofd dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dan kan ik je helpen om dingen weer helder te krijgen. Ik kom niet voor je opruimen, maar ik help je op gang en geef zo nodig tips, zodat je merkt dat het je echt wel lukt! Natuurlijk kom je er uit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *