Wat je niet ziet, mis je niet

Sinds een tijdje hebben wij een stikker op de brievenbus waarbij er een eind gekomen is aan de eindeloze stroom reclamefolders. En weet je, ik heb ze nog geen dag gemist.

Voorheen kregen we minstens driemaal per week een stapel folders die je dan toch even doorkeek. Folders van de supermarkt, een bouwmarkt of bepaalde winkels in ons winkelcentrum bekeek ik met iets meer belangstelling, maar meer ook niet. Soms lagen een paar folders opengeslagen op het aanrecht om ons te herinneren aan iets wat echt bijzonder interessant of goedkoop was. Als we het dan vergaten en de aanbieding weer voorbij was, deed het ons ook eigenlijk niets.

Aanbiedingen

Ik weet dat er mensen zijn die noodgedwongen de goedkoopste dingen zoeken voor hun gezin en daarvoor naar drie winkels fietsen. Maar ik heb het idee dat dat lang niet voor iedereen geldt. Mensen vallen voor aanbiedingen, laten zich verleiden tot het kopen van spullen waar ze ineens behoefte aan kregen of kopen het gewoon ‘omdat het nu zo goedkoop is’. Later kom je dan je aankopen weer tegen, soms nog met het kaartje eraan of in het tasje van de winkel: nooit gebruikt. Even de kik van het kopen en daarna niets.

Wat je niet ziet, mis je niet

Reclame is erop gericht om ons te verleiden en de een heeft nu eenmaal wat minder aansporing nodig dan de ander. Merk je nu dat je eigenlijk teveel koopt en je aanbiedingen gelijk opeet, terwijl je ze juist wilde bewaren, dan heb ik wat tips.

  • Ga niet vaker naar winkelcentra dan nodig is. Wat je niet ziet, heb je ook niet nodig.
  • Ga na het eten naar de winkel. Je hebt dan in ieder geval geen honger en ben je daardoor minder gevoelig.
  • Gebruik een boodschappenlijstje en houd je eraan.
  • Neem beperkt geld mee, zodat je je budget niet overschrijdt.
  • Koop geen grote hoeveelheden. En heb je het niet nodig? Niets kopen is goedkoper dan iets uit de aanbieding.

Digitale reclame

Een stikker op de deur is één ding, maar wat dacht je van alle nieuwsbrieven van winkels, reisbureaus en andere aanbieders die elke dag zomaar je huis binnenkomen via je computer of telefoon? Natuurlijk kun je ze wegklikken, maar als je voelt dat het je verleidt en tegen je zin: blokkeer de afzenders of schrijf je uit van hun nieuwsbrief. 

Kringloopwinkels

Als je spullen wegbrengt in een goede bui van opruimwoede, is de verleiding groot dat je weer met een hoop teruggaat. Kringloopwinkels kunnen je ook zo verleiden tot impulsieve aankopen. Het is zo goedkoop en het aanbod wisselt steeds. En stel je voor dat je ineens iets speciaals tegenkomt! Dus: als je spullen wegbrengt, niet meer terug naar binnengaan.

Impulsaankopen

Ga voor jezelf eens na of jij ook zo gevoelig bent voor impulsaankopen. Heb jij veel te veel en puilen je kasten uit van goedkope shirtjes en cadeautjes voor verjaardagen die ooit nog komen? Ga je steeds weer voor de bijl en wil je dat veranderen? Haal ook die stikker bij de gemeente of vraag hem aan.

Als je eens zou willen praten kunnen we afspreken. Ik kan je helpen om je voorraden in te perken en een goede bestemming te vinden voor de rest. En waarschijnlijk ga je ook je eigen gevoeligheden herkennen, waardoor je ze beter kunt vermijden in de toekomst.

Misschien vind je deze blogs ook interessant: Het was zo goedkoop en Kopen om het kopen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *