Bewaren waar je het gebruikt

Als je spullen snel wilt kunnen terugvinden heeft alles een eigen plek nodig. En bedenk altijd: waar zou ik dit terugzoeken?

Vroeger lagen de lakens van alle bedden én de handdoeken in de grote linnenkast bij mijn ouders op de slaapkamer. Dat was de centrale plek. Nú zou ik zeggen: leg de handdoeken in de badkamer in een kast (als daar ruimte voor is) en de lakens op de kamers waar ze gebruikt worden. Zomaar een voorbeeld om aan te geven dat dingen op een vaste plek handig zijn.

Geef het een naam

Je kasten hebben een naam: kledingkast, voorraadkast, boekenkast… Dat geeft aan wat erin moet. En ruim vervolgens ook je kleding, voorraad of boeken op een logische manier op. Soort bij soort, zichtbaar, leesbaar, netjes gestapeld of geordend. Te kleine dingen in bakken, zodat het niet overal heen kan.

Ga je spullen een eigen plek geven. Een logische plek. Dingen die je veel gebruikt bij de hand. Spullen die je af en toe nodig hebt, afhankelijk van de aard van de spullen, in je bovenste keukenkastje, op de zolder, of in de schuur. En dan ook nog graag met soortgenoten in dezelfde bak of op dezelfde plank. Denk aan bepaalde keukenapparaten, gereedschappen, schoenen/laarzen, klusspullen of dingen voor de tuin.

Logica

Je zult misschien denken: dat is toch logisch! Nou, niet voor iedereen of altijd. Als je haast hebt, gestrest bent of niet geconcentreerd kun je zomaar van alles kwijtraken. En dat je dingen kwijt raakt geeft ook weer stress, want je hebt de tijd niet om het te zoeken!

Moet jij nieuwe dingen kopen, omdat je de oude niet kan vinden? Bijvoorbeeld: ‘Er moet toch een boormachine zijn, maar waar? In de schuur zou logisch zijn, maar daar zie ik hem niet. Heb ik hem er ooit teruggelegd? Ik moet nu echt gaatjes boren en lenen is geen optie. Ik koop maar nieuwe.’ Dit kost geld, levert meer spullen op dan je wilt en uiteindelijk is het geen oplossing. Wat dan wel?

Al je kampeerspullen bij elkaar bewaren op één plek. Slaapzakken, tent, grondzeil, bordjes en pannen etc. op een grote stapel of in dezelfde ruimte. Als je nu op vakantie gaat is het een kwestie van alles in één keer in de auto zetten. Als je overal wat hebt staan is de kans op vergeten en zoeken groot. En dat maakt start van je vakantie een stuk minder gezellig.

Tip: denk altijd ‘Waar zou ik dat gaan zoeken?’ in plaats van ‘waar kan ik dat kwijt?’

Waar zoek je het?

Waar zou jij je schaatsen zoeken? Of je boormachine, de gourmetset of de kerstspullen? Je oude muziekboeken of je handschoenen? Als je het niet weet, denk dan aan ‘soortgenoten’ waar je het bij kunt zoeken. En zo terugredenerend kun je het ook opbergen.

En weet je geen plek en heb je het ook niet meer zo nodig, dan kun je er ook afscheid van nemen. Het kan altijd nog naar de kringloopwinkel.

Hulp nodig?

Het is mogelijk om hulp te vragen bij het organiseren en opruimen van je huis. En niet alleen je huis. Ook je administratie, je kantoor, je mailbox en wat je al zou willen opruimen. Zelf werk ik bij mensen thuis. Hands-on en vaak via de WMO. Heb jij iets anders nodig? Kijk dan eens op de site van de Nederlandse Beroepsvereniging voor Professional Organizers. Daar vind je iemand die past bij jouw vraag en bij jou in de buurt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *