Jij ruimt toch op bij mensen?

Wat doet een professional organizer en waarom?

Soms denk je dat iedereen wel weet wat je doet, tot er een opmerking komt waarna je denkt ‘Misschien toch nog eens wat uitleggen.’ Mijn ouders dachten bijvoorbeeld dat ik vooral hielp bij verhuizingen, omdat ik dat wel eens genoemd had. Maar ik doe nog veel meer!

Want wat professional organizing inhoudt is misschien breder dan je denkt. En daarnaast zijn er nog allerlei doelgroepen voor wie je kunt werken. Voor de duidelijkheid zet ik dingen eens op een rij.

Wat is professional organizing?

Professional Organizing is het het ondersteunen van mensen bij het organiseren van hun werk of hun leven met een onafhankelijke blik en zonder oordeel. Organiseren is in dit verband heel breed. Het gaat erom dat je de dingen kunt doen die je moet en wilt doen op een zo makkelijk mogelijke manier.

Voorbeeld: een vrouw vraagt hulp bij het opruimen van haar huis, maar je merkt dat opruimen alleen niet voldoende is. De taakverdeling in huis is onevenwichtig, de vrouw stelt hoge eisen aan zichzelf, er is sprake van extra zorgtaken. Mijn taak als professional organizing is dan om naast het op orde krijgen van het huis ook te kijken naar de belasting van de vrouw, in hoeverre de taken beter verdeeld kunnen worden of zelfs uitbesteed. Welke prioriteiten worden gesteld en kunnen taken eventueel efficiënter worden gedaan en is winst te behalen met andere routines? Meer dus dan alleen het opruimen.

Wie vragen om hulp?

De ervaring leert dat hulp wordt gevraagd door mensen uit alle lagen van de bevolking van hoog tot laag opgeleid. Je zou denken dat het vooral gaat om tweeverdieners met een druk leven, maar dat is niet het geval. In mijn eigen praktijk heb ik vaak te maken met alleenstaanden die veel hooi op hun vork hebben of moeilijke dingen hebben meegemaakt. Ook paren, al dan niet met kinderen, kloppen aan. Soms is er een directe aanleiding om hulp in te roepen, soms is er een punt bereikt dat men het zat is. Ziekte, depressie, burnout en/of autisme komen vaak voor. Mensen zijn vastgelopen in hun situatie en komen er alleen niet meer uit. Praktische hulp van iemand die naast je staat blijkt dan erg effectief.

Sinds vorig jaar heb ik een contract afgesloten met de gemeente Gouda e.o. waardoor ik ook mensen met een (vaak langlopende) WMO-indicatie niet alleen via een Persoonsgebonden Budget (PGB), maar ook via Zorg in Natura ZIN) kan begeleiden. In beide gevallen financiert de gemeente de hulp en betalen de cliënten een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Bij ZIN heeft de cliënt geen administratie; bij het PGB wel.

Waarvoor kun je hulp vragen?

  • Voor het ordenen van je administratie,
  • het uitzoeken van oude papieren of foto’s,
  • het opruimen van je zolder, je schuur, keuken of slaapkamer
  • het uitzoeken van spullen van je overleden ouders, speelgoed van je kinderen, kleding,
  • het uitdunnen van je boekenverzameling,
  • het selecteren van al je hobby- of klusspullen,
  • het voorbereiden van een verhuizing,
  • het organiseren van je huishouding,
  • het begeleiden van mensen die moeite hebben met het zelf organiseren van hun leven,
  • ………….

Hoe ziet dat eruit?

Vaak is er sprake van overvolle kasten, dozen en stapels die zichtbaar aanwezig zijn. Soms is de situatie verborgen voor het oog, maar zitten lades en kasten overvol, liggen papieren door elkaar en heeft men daar heel veel moeite mee. Mensen zien dat er iets moet gebeuren, konden dat ooit ook wel, maar nu is het te veel en zakt de moed ze in de schoenen. Of er is iets gebeurd, waardoor het opruimen stagneerde en vervolgens is blijven liggen. Dan is opnieuw beginnen niet zo makkelijk. Een professional organizer helpt je daarbij: starten, volhouden en afmaken. Ze probeert ook terugval te voorkomen door na te gaan wat er aan de wanorde ten grondslag ligt en te werken aan verandering. Soms is ook hulp van een klusjesman of schoonmaker nodig of juist hulp op het psychische vlak. Als er sprake is van hoarding verwijs ik door.

Ondernemers

ZZP-ers en ondernemers mét personeel kunnen ook ondersteund worden bij het organiseren van hun werk, taken en timemanagement.  Dit gebeurt vaak door gespecialiseerde organizers voor de zakelijke markt. Zelf doe ik dit niet, maar ik zou je zeker kunnen doorverwijzen.

Waarom ik dit doe

De afgelopen jaren ben ik er vaak getuige van geweest wat het effect van het opruimen van iemands papieren of spullen is. Het is indrukwekkend om te zien hoe iemand, soms na korte tijd al, weer hoop krijgt, zin om dingen op te pakken, ideeën krijgt, opluchting ervaart en blij is om in zijn eigen huis te zijn. Professional organizing is een heel effectieve manier om je leven weer op orde te krijgen en de regie terug te krijgen en dat is wat ik iedereen gun. Zoals een cliënt dat eens tegen me zei: ‘Eindelijk eens iemand die me geen advies geeft, maar me echt helpt.’ 

Spreekt dit je aan? Wil jij graag je situatie veranderen? Neem gerust contact met me op om te kijken wat ik voor je kan betekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *