Nu is het genoeg!

Soms is het genoeg wat je op je bord hebt en moet al het andere wachten of geskipt worden. Help jezelf door niet alles alleen te doen en ook niet alles te willen doen.

Een uitspraak als deze kan uit je tenen komen. Het is genoeg! Klaar! Je hebt al van alles geprobeerd: negeren, opzij schuiven, een poging wagen er iets aan te doen, hulpboeken kopen, op internet zoeken, een cursus gevolgd… En op de een of andere manier verandert er te weinig. Frustrerend!

Natuurlijk is het bij anderen ook wel eens rommelig, maar vergeleken bij jouw huis stelt dat niets voor, denk je. Anderen kunnen fluitend het huishouden doen, naast een drukke baan, en er ook nog eens leuk uit zien. Denk je.

Ga er maar van uit dat jouw probleem bij veel mensen speelt. Een dag heeft maar 24 uur en soms willen we wel erg veel in die uren proppen.

Wat kan helpen om de boel weer onder controle te krijgen?

1. Accepteer dat je geen Superwoman (of man) bent

Dat is realistisch. Je kunt niet én 40 uur werken én kinderen goed opvoeden én verantwoord koken én zelf je huishouden op orde houden én elke week naar je moeder én …

Wat zou je je vriend(in) adviseren in een vergelijkbare situatie? Van wie moet je dit allemaal?

2. Heb je een partner? Verdeel de taken en evalueer die taakverdeling regelmatig

Het is misschien ouderwets, maar in ons huis doe ik de meeste huishoudelijke klusjes en mijn man de dingen buiten, zoals banden plakken, auto wassen en de tuin bijhouden. Dat werkt voor ons en als je allebei je verantwoordelijkheid neemt weet je dat het goed komt. Wellicht heb jij andere wensen. het gaat erom dat de taken gedaan worden en dat je elkaar erop aan kunt spreken.

Ook kinderen kunnen helpen. Waarom zouden volwassenen alles moeten doen?

3. Schrijf op wat je niet kunt onthouden

Houd een Family planner bij, op papier of digitaal, en communiceer over je planning met je huisgenoten. Dus geen verrassingen bij het eten of een oppasprobleem. Als je een digitale agenda hebt kun je herinneringen invoeren, zodat je op tijd een waarschuwing krijgt. Dit levert ruimte op voor andere dingen in je hoofd.

4.  Geef spullen zoveel mogelijk een vaste plek

Dit klinkt afgezaagd, maar is wel de basis van een opgeruimd huis. Ooit was ik bij iemand die zei ‘Alleen mijn sleutels hebben een vaste plek.’ Dat betekende dus dat de rest op allerlei plaatsen in huis kon zijn. Dat is erg vermoeiend, want zoeken kost tijd en energie. Als je praat over een vaste plek denk dan aan je jas, je tas, de post, de verzekeringspolissen, maar ook je schaar, de broodrooster of je kaplaarzen. Dat scheelt niet alleen tijd, maar ook geld, omdat je het niet iedere keer opnieuw hoeft te kopen terwijl je het nog had.

5. Plan regelmatig een opruimdag

Als je huis steeds voller wordt, er dozen of tassen onuitgepakt blijven staan, je tafel onzichtbaar wordt, je bijna niet meer kunt koken en schone kleding niet meer de kast bereikt gaan dingen uit de hand lopen. Dan is actie vereist.

Plan een of meer dagen in om dit aan te pakken, doe steeds 1 ding tegelijk (bijvoorbeeld de afwas of de was) en maak dat af. Vraag desnoods hulp van een familielid of vriend(in) of regel huishoudelijke hulp. Als je het niet elke week kunt bijhouden, plan dan regelmatig een moment om je achterstand in te lopen. Als je daar geen tijd voor vindt, betekent dat dat je op dit moment teveel hooi op je vork hebt en het tijd is voor het (tijdelijk) afstoten van taken of het stellen van andere prioriteiten.

6.  Doe eens een aantal dagen alleen wat MOET

Als je een paar dagen heel kritisch bent op alle dingen die je doet, moet er ineens een stuk minder dan je dacht. Soms leg je jezelf een last op die niet nodig is of stel je niet de juiste prioriteiten. Dus wat bezinning op zijn tijd kan heel efficiënt zijn. Want soms zijn ‘onbenullige’ dingen ook heel erg belangrijk. 

7.  Bouw routines in je week

Achterstand inhalen is minder makkelijk dan elke dag de boel bijhouden. Waarom je afwas morgen doen als het vandaag ook kan? Doe dingen gewoon als ze zich voordoen. Voor je gaat werken even de ontbijtboel opruimen, net als voor het slapen gaan. Dat leeft zoveel prettiger. Houd ook vaste momenten in de week aan om boodschappen te doen, te strijken of de wc schoon te maken. Dan hoef je je ook niet af te vragen wanneer je iets moet doen. Het is een van de vaste dingen in de week.

Geen controle

Heb je het gevoel dat je de controle echt kwijt bent? Red je het niet meer om orde op zaken te stellen? Schaam je je daar eigenlijk heel erg voor en wil je dit het liefst geheim houden voor anderen? Trek je je terug of ben je het liefst van huis? Dan is het tijd om een professional organizer in te schakelen. Hoe makkelijk opruimen ook lijkt, als het niet meer lukt weet je pas dat het best moeilijk is. 

Respectvolle ondersteuning

Iedereen kan spullen in de container gooien of de afwas doen, maar is dat wat jij nodig hebt? Als jij iemand zoekt die je, zonder oordeel, met respect voor jou en je spullen, bij de hand neemt om het zelf weer op te kunnen pakken, dan ben je bij mij aan het goede adres. Ik heb al zo vaak gezien dat capabele mensen door een overload aan taken en/of gebrek aan energie de controle verliezen en zich afvragen waarom die eenvoudige dingen niet meer lukken, zoals de afwas of het koken. Het is allemaal te veel en dan kan ik met praktische hulp en een luisterend oor veel voor je betekenen.

Wil je meer weten of eens kennismaken? Je kunt me bellen (06-21442975) of mailen. Ik hoor graag van je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *