Kun jij niet voor mij opruimen?

Organizing is samen je spullen uitzoeken en door coaching komen tot een beter resultaat.

‘Kun jij niet voor mij opruimen en alles een beetje ordenen? Gewoon wat weggooien en sorteren… ‘ Nou, nee. Dat kan ik niet. Tenminste, niet zonder jouw hulp. Waarom? Omdat het niet mijn spullen of papieren zijn en ik niets van jou ga weggooien. Bovendien werkt mijn systeem mogelijk niet voor jou. Ik kan dus alleen iets doen met jouw medewerking en commitment.

Wat is jouw beeld bij het inschakelen van een professional organizer? Dat iemand voor jou komt opruimen?

Wat is professional organizing eigenlijk?

Voor mij is het een duidelijk begrip, maar ik merk dat het niet voor iedereen bekend is. Het is geen schoonmaker of opruimer die voor jou de boel op orde brengt. Wat dan wel?

Een professional organizer, of opruimcoach, is iemand die je helpt bij het organiseren van je huis zodat jij je spullen kunt opbergen en weer vinden. Zodat je huishouding soepel loopt, je voorraad op orde is, de klussen gedaan worden en er rust en regelmaat is. Dat klinkt heel mooi, maar dat is niet zomaar geregeld. En omdat ik geen wonderen kan verrichten, ben jij minstens zo belangrijk in het geheel.

Wat kan ik voor je doen?

Ik kan je helpen bij de volgende aspecten in je huis:

  1. Je spullen kunnen vinden

Dat betekent dat je spullen zoveel mogelijk een vaste plek hebben in huis en dat het na gebruik daar weer terugkomt. Dat vergt zelfbeheersing en doorzettingsvermogen en het aanleren van nieuwe gewoontes. Je huidige gewoonte is misschien wel om alles te laten vallen waar je staat en dat maakt je huis er niet netter op. En hoeveel moeite kost het om bij binnenkomst je jas op de kapstok te hangen, je boodschappen in de voorraadkast of koelkast te zetten en  de tas op te ruimen? Niets meer dan dat je het pas een uur later doet. Maar het effect is heel anders.

2. Een leeg aanrecht

Vaak zie ik bij mijn cliënten een vol aanrecht. Niet altijd vol met afwas, maar met afval(bakjes), aangebroken eten, lege flessen of verpakkingen, pennen, medicijnen, wasknijpers, post en zakjes. Lang niet alles hoort daar thuis, maar het is er tijdelijk neergelegd met het idee het later op te ruimen. Horizontale plekken trekken spullen aan en ‘logées’ worden ‘bewoners’. Het aanrecht is bedoeld als werkplek om eten te kunnen bereiden en af te wassen. Alle andere dingen doe je elders. Kijk eens kritisch wat er bij jou allemaal ligt.

3. Je voorraad op orde

Grijp jij vaak mis in je voorraad? Is de koffie net op zaterdagavond op of zit je zonder toiletpapier? Dat voorkom je door steeds alert te zijn. Bij het openen van het laatste pak koffie, schrijf je op je boodschappenlijst dat je  weer koffie koopt. Dat doe je ook met andere dingen. Ben je gewend zonder briefje boodschappen te doen, dan heb je kans dat je elke week dezelfde dingen koopt en je 10 doosjes thee hebt of drie pakken kattenbrokjes en opnieuw de melk vergeten bent. Of dat je met allerlei aanbiedingen thuiskomt die je niet nodig had.

4. Overzichtelijke kast

Heb je een voorraadkast? Staat alles door elkaar of is er een sortering? Dat laatste werkt heel makkelijk. Zet bijvoorbeeld conserven bij elkaar of de schoonmaakmiddelen. Zoveel mogelijk gesorteerd in vakken en op een vaste plek. Dan kan er veel in een kast en zie je in één oogopslag of er nog limonadesiroop of koffiemelk is. Kijk elk kwartaal of er nog dingen (bijna) op de datum zijn, zodat je het op tijd kunt opmaken.

5. Soepele huishouding

Elke week komt een aantal taken steeds weer terug. Als je die dingen soepel laat verlopen scheelt je dat tijd en voorkomt het ergernis. Boodschappen doen is zo’n ding, maar ook wassen, schoonmaken, koken en dieren verzorgen. Het aanbrengen van vaste routines kan helpen om alles gedaan te krijgen: vaste momenten in de week, een taakverdeling binnen het gezin, afspraken over het aanleveren van de was of het opruimen van slaapkamers, een schema voor het verzorgen van de huisdieren. Ik vind zelf vaste taken en afspraken erg goed werken. Dat voorkomt discussies en het geeft duidelijkheid.

6. Administratie

Je administratie is heel belangrijk. Het gaat over geld, informatie, rechten en plichten. Is dat overzichtelijk opgeborgen en weet je waar het ligt? Daar heb je echt wat aan. Weet jij of jij je vakantie al hebt betaald of het lidmaatschap van je sportschool? Heb je de bon van dat apparaat nog? Als het bij jou op zijn zachtst gezegd niet opgeruimd is, is hier veel te winnen aan tijd en geld. Ook daarbij kan ik je helpen.

Samen doen?

Heb jij het gevoel dat er bij jou wel winst te behalen is in huis? Op het gebied van tijd, geld en woongenot? Dan zou professional organizing iets voor je kunnen zijn. Niet alleen een opruimronde, maar ook leren hoe het anders kan.

Ben je nu onnodig veel tijd kwijt met zoeken, mopperen, naar de winkel gaan of opruimen? Gun jezelf meer rust en ga het avontuur aan om, samen met je partner en kinderen, de boel anders te organiseren. Dat kost je wat, maar het levert je nog veel meer op. Ik ga graag met jou in zee. Bel me voor een gesprek om te zien of er een klik is voor samenwerking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *