Heb jij ook zoveel papieren en weet je er soms geen raad mee? Wat komt er al niet door de brievenbus elke week: kranten, huis-aan-huisbladen, folders, brieven, pakjes en tijdschriften. Hoe houd je het overzicht?
Gevraagd en ongevraagd
Een deel van je post is ongevraagd. Wil je die post wel lezen? Prima, maar probeer het zo snel mogelijk te doen en ze daarna bij het oud papier te doen. Het is nogal een stapel elke week. Lees je die post helemaal niet? Haal dan een stikker bij de gemeente met JA-NEE of NEE-NEE waarmee je folders en evt. huis aan huisbladen kunt voorkomen.
Wil je toch op de hoogte blijven van de aanbiedingen van bepaalde winkels dan kun je je ook abonneren op hun digitale nieuwsbrief of een app installeren. Maar, ook hier geldt: lees je het niet? Direct weggooien of afmelden. Je email is je digitale brievenbus en die kan ook overlopen.
Papier of digitaal
Een steeds groter deel van je post komt via de email bij je binnen. De jaaroverzichten van je salaris, pensioen of uitkering, maar ook je loonstroken, hypotheekoverzicht. De Belastingdienst doet bijna alles digitaal. Maar, vind je dit lastig of kun je je documenten niet meer vinden? Vraag dan om de papieren variant of vraag iemand je te helpen je documenten op te slaan op een plaats waar jij ze terug kunt vinden.
Automatisch
Rekeningen die elke maand terugkomen kun je automatisch betalen. Dat geldt voor je huur, hypotheek, zorgverzekering, energie, water en dergelijke. Dit zorgt ervoor dat alles op tijd betaald wordt. Ben je slordig en vergeet je wel eens een rekening, dan is dit handig. Betalen moet toch. Maar, bij sommige zaken is het goed om de factuur wel in handen te krijgen: voor controle en om je af te vragen of je ermee door wilt gaan. Dat geldt bijvoorbeeld voor abonnementen op tijdschriften of verenigingen. Sommige mensen zijn bang voor misbruik bij automatische betalingen. Dat is niet nodig, want je geeft een machtiging of automatische incasso af voor een bepaalde dienst of product. Ben je het niet eens met de afschrijving, dan kun je dat meestal binnen 56 dagen terugdraaien.
Alle papieren op een plek
Als je overzicht wilt in je administratie is het belangrijk dat het op een plek bij elkaar ligt. Als je post door je huis zwerft is de kans aanwezig dat er dingen kwijtraken. Selecteer daarom je post bij binnenkomst. De brieven zijn het belangrijkst. Daar moet je iets mee: lezen, betalen, bewaren.
- Lezen: Soms is lezen voldoende en weet je genoeg. Gooi het daarna weg. Moet er nog meer gebeuren, zet dan een actie in en reageer. Soms moet je iets terugsturen, maar meestal moet je betalen of bewaren.
- Betalen: probeer elke paar weken een moment te kiezen waarop je alle betalingen doet. Als je internetbankiert kun je ook betalingen inplannen voor een later moment. Dus een betaling voor over twee maanden kun je nu al doen. Maak afspraken over wie wat doet in huis. Ben jij degene die de betalingen regelt? Hoe weet je partner of iets is betaald? Zet een aantekening op de rekening, doe wat je wilt bewaren in een map en gooi de rest weg.
- Bewaren: bewaar je papieren bij elkaar in een map (ordner, hangmap, insteekhoesje o.i.d.). Orden het op een manier die jij handig vindt. Op soort (verzekeringen, hypotheek, ziektekosten, aankoopbonnen) of op persoon. Van kinderen heb je vaak papieren van school, de schoolarts, de sportclub of adressenlijsten, dus maak ook voor elk kind een eigen map. Het gaat erom dat jij het weer kunt vinden.
Bewaar niet alles!
Alle zaken hebben een houdbaarheidsdatum, ook papieren. Mensen vragen vaak hoe lang ze dingen moeten bewaren. Ik houd vaak 5 jaar aan voor financiële zaken, omdat de Belastingdienst tot 5 jaar terug zaken kan opvragen. Maar, sommige zaken kunnen al veel eerder weg. Oude bankafschriften, rekeningen die betaald zijn, polissen waarvoor weer een nieuwe is. Ga dus elk jaar weer door je mappen heen en gooi de oude zaken weg. Dat levert ook veel ruimte op.
Tijdschriften en kranten hebben ook een houdbaarheidsdatum. In principe kun je aanhouden dat als de volgende editie binnenkomt de oude weg zou kunnen. Voor kranten en huis aan huisbladen geldt dat zeker. Voor tijdschriften misschien niet. Maar, heb je bladen van een half jaar geleden nog niet gelezen, dan kun je je afvragen of je dat nog gaat doen. Overweeg af en toe losse nummers te gaan kopen en het abonnement op te zeggen.
Kom je er niet uit?
- Vind je het moeilijk om de boel overzichtelijk te krijgen en te houden en heb je daar last van?
- Word je nerveus van de stapels?
- Heb je geen goede manier om je papieren op te bergen en ben je daardoor vaak iets kwijt?
- Kun je wel wat hulp gebruiken?
Ik help je graag om overzicht te krijgen.
- zodat je weet wat betaald is en wat niet.
- zodat je contracten en overzichten kunt vinden.
- zodat je je aankoopbonnen kunt vinden als je een beroep moet doen op garantie.
- zodat je zaken kunt weg gooien die je nu onnodig bewaart.
- zodat een ander het kan overnemen als jij er niet bent.
Heftig om je bloot te geven
Vind je het spannend om iemand anders door jouw papieren te laten gaan? Dat begrijp ik. Ik doe het al jaren en besef dat het over jouw leven gaat en dat jij het moeilijk vindt dat je hulp van een ander nodig hebt. Ik ben voorzichtig en discreet en doe niets zonder jouw instemming. Wie weet vind je dingen die je kwijt was of waarvan je het bestaan al vergeten was. Neem contact met me op, zodat we kunnen bespreken wat jij nodig hebt en we snel aan de slag kunnen.