Ik werk als ondernemer vanuit huis. Dat heeft veel voordelen. Het is makkelijk, dichtbij, flexibel en goedkoop. Vanavond ga ik in naar een klant, vanmiddag vang ik het zoontje van een vriendin op uit school en later deze week heb ik overdag een cursus. Er moet nog veel meer gebeuren, maar wat wanneer?
Grenzen tussen thuis en werk
Tot vorig jaar werkte ik in loondienst en bepaalde het werk wat ik ging doen die dag. Elke dag had specifieke taken. Nu bepaal ik zelf wat ik ga doen. Het voordeel is dat ik geen ochtend meer vrij hoef te nemen voor een tandartsafspraak en ik tussendoor een boodschapje kan doen, maar dat kan ook uit de hand lopen. Ik vind thuis werken heerlijk, maar soms ook wel lastig.
Afleiding
Ik weet namelijk van mezelf dat ik behoefte heb aan rust en structuur, omdat ik anders snel ben afgeleid. Ik zie en hoor van alles en reageer daarop. Daarom werk ik het best op mijn kantoortje boven waar ik zo min mogelijk huiselijke prikkels ervaar. De radio is altijd uit. Muziek is heerlijk, maar het leidt me af als ik wil werken. Mijn telefoon moet in de buurt liggen, maar ik heb alle meldingen van mail, Facebook en Twitter uit staan. Die berichten lees ik op een ander moment.
Takenlijst
Ook moet ik mezelf begrenzen door een duidelijke takenlijst te maken. Alle taken benoemd, grotere taken opgesplitst in kleinere. Je maakt voor jezelf inzichtelijk wat je gaat doen deze dag of week en je streept weg wat klaar is. Ook schrijf ik alles op wat ik moet onthouden. Mijn geheugen is nog prima, maar voor de zekerheid.
Wat ik ook heb geleerd, maar nog meer moet perfectioneren is het instellen van vaste werkmomenten. Eigenlijk moet ik daarvan maken: vaste privémomenten. Want gek genoeg schieten die er snel bij in. Klanten en werk gaan voor. Maar als je zelf de baas bent over je agenda, kunt je ook je vrije tijd indelen. Dus heb ik elke week een vaste vrije dag en een paar avonden in de week waarop ik geen afspraken plan. Wel zo duidelijk voor iedereen. Ik smokkel wel eens, maar word steeds beter!
Alleen of samen
Een nadeel van thuiswerken is het ontbreken van collega’s. Ik houd van een praatje, een overlegmoment, een compliment of een gezamenlijk succes. Dat moet ik nu zelf regelen. Als je alleen werkt kan je wereld snel klein worden. Ik zoek daarom regelmatig anderen op. Individueel of op een groepsbijeenkomst. Vorige week heb ik me ingeschreven bij een netwerkgroep Vrouw en Busyness in mijn regio. Daarnaast probeer ik veel bewuster mijn contacten te onderhouden. Ik zou ook nog eens een flexibele werkplek kunnen proberen ergens in de stad…
Een nieuwe manier van werken vergt een nieuwe manier van denken. Ik ben er nu aardig aan gewend.
Hoi Carina,
Héél herkenbaar! Succes met je onderneming.
Dank je wel, Anke.