Geen puzzel, maar duidelijkheid

Wat je kunt regelen voor je nabestaanden

Geen puzzel, maar duidelijkheid

Dit jaar heb ik iets gedaan wat ik me al vaak had voorgenomen, maar waar het niet eerder van kwam. Iets wat ik wel wilde, maar ook voor terugdeinsde. Ik heb dit jaar een document achtergelaten thuis voor het geval wij niet meer terug zouden komen van vakantie. Of, in een minder ernstig geval, een van ons of allebei een tijdje onze zaken niet zouden kunnen beheren. Gelukkig was het niet nodig en heb ik het papier weer van de afgesproken plek gehaald en achter slot en grendel gelegd.

Goed idee!

Gisteravond had ik een vergadering en toen vertelde ik dat. Het bleek dat één persoon dat ook had gedaan en de anderen het een erg goed idee vonden. Want ja, je hoopt natuurlijk allemaal gezond terug te komen van vakantie, maar het kan ook heel erg fout gaan. En hoe naar is het dan als je nabestaanden, naast al het verdriet en de chaos, zich ook nog een weg moeten zien te banen door jouw papieren?

Stel dat er iets ergs gebeurt!

Samen met mijn man en jongste dochter zijn wij deze zomer een paar weken in het buitenland geweest met de auto. Onze oudste dochter en zoon bleven in Nederland. Zij is zelfstandig. Hij niet. Hij woont in een instelling voor verstandelijk beperkten. Dat maakt de zaak er niet eenvoudiger op.

Je gaat er onbewust van uit dat je oud zult worden en dat je niet tegelijk met je man (of vrouw) zult overlijden. Een van beide kan dan de zaken regelen voor de ander. Je denkt voorbereidingstijd te hebben.

Maar, stel dat je samen overlijdt, of dat je geen partner (meer) hebt. Of misschien zelfs geen kinderen, dan moet iemand die je minder goed kent jouw zaken gaan regelen: je uitvaart, adressen zoeken, verzekeringen opzoeken, meldingen doen etc. Dat is wel heel wat. Nog afgezien van de afwikkeling van je nalatenschap. En trouwens, ik ken ook niet alle contacten van mijn man en hij van mij.

Wat kun je doen voor thuisblijvers als je op reis gaat?

  • Laten weten waar je bent en contact houden.
  • Zorgen voor een lijst met telefoonnummers, polisnummers en paspoortnummers zodat dat in ieder geval bekend is. We stoppen deze lijst ook her en der in de bagage, zodat we zelf bij beroving of verlies van spullen, direct weten wie we moeten bellen.
  • Laten weten wie de sleutel van het huis heeft, inclusief telefoonnummer. Geef je postopruimer/kattenverzorger ook het telefoonnummer van je contactpersoon in Nederland.

Wat zou iedereen moeten regelen?

De vakantietijd is nu wel bijna achter de rug, maar wat zou je eigenlijk gewoon altijd geregeld moeten hebben?

Een testament. Hierin kun je dingen vastleggen die afwijken van de normale gang van zaken. Bijvoorbeeld als je een bedrag aan een goed doel wilt nalaten of iemand wilt onterven of juist extra bevoordelen. Je kunt ook vastleggen wie je als executeur-testamentair wilt. Die persoon wordt dan als eerste gevraagd of hij/zij de erfenis wil afwikkelen.

Ook de wensen rond de zorg voor je minderjarige kinderen en/of, in ons geval ook gehandicapte meerderjarige kind kun je in je testament opnemen. Wie gaat voor hen (helpen) zorgen, wie vertrouw je dat toe? Familie of vrienden? Wie zou je kunnen vragen?

Misschien ben je als enige mantelzorger van je demente moeder of gehandicapte tante. Ook dan zou je iets moeten regelen voor het geval dat. Zij kunnen er zelf niet meer achteraan…

Wensen voor je uitvaart. Zelf heb ik dit nog niet op papier staan, hoewel ik best wat ideeën heb. Ouderen hebben dat vaak wel vastgelegd. Erover praten is altijd goed. Vraag je ouders eens wat zij hierover hebben bedacht of wat ze wel/niet zouden willen. Het levert misschien nog wel verrassende gesprekken op.

Contacten

Wie ken je eigenlijk allemaal en zijn dat vrienden of vage bekenden? Handig voor nabestaanden:

Een bijgewerkte adressenlijst. Van je familieleden, vrienden, vrienden van je kinderen, collega’s, verenigingen waar je lid van bent. Zij zullen bij overlijden in kennis moeten worden gesteld. Misschien heb je nog oude contacten van vroeger of zakelijke contacten die op de hoogte moeten worden gebracht. Ik realiseerde me laatst dat mijn adresboekje al 25 jaar oud is en ondertussen meer doorhalingen heeft dan adressen. De meeste gegevens zitten in mijn telefoon. Misschien kun je ook iemand (na je overlijden) op de hoogte brengen van je toegangscode, zodat deze gegevens vindbaar zijn.

Wachtwoorden

Heb jij ook zoveel wachtwoorden? Ik heb ze opgeslagen in Keepass, een digitale wachtwoordkluis. Ik heb 1 wachtwoord om daarin te komen en vervolgens vind ik alle gegevens van mijn sociale media, webmail, Digid, etc. Dit is natuurlijk een veilige manier om gevoelige gegevens te beschermen, maar nabestaanden zullen ook je digitale zaken moeten kunnen afwikkelen. Laat dus (na overlijden), bijvoorbeeld via de notaris, een document achter waardoor iemand je zaken kan afronden.

Financiële kant

Overlijden gaat altijd gepaard met kosten, uitkerende polissen, stoppende inkomsten en wijziging van tenaamstellingen. Wat kun je daarvoor in kaart brengen?

Een lijst met verzekeringen: pensioen-, overlijdensrisico- of uitvaarverzekeringen. Wie moeten in kennis gesteld worden? Is er voldoende geld voor een uitvaart? Hoe zit het met de hypotheek? Als je een overzicht hebt kun je daar gelijk ook eens naar laten kijken door een deskundige als je twijfelt of het goed geregeld is. (Hier verwijs ik door).

De eigendomspapieren van je huis.

Een lijst met abonnementen en contracten. Tijdschriften zijn vrij eenvoudig, omdat die vanzelf weer in de bus komen. Maar lidmaatschappen van een vakbond of oudervereniging zijn misschien minder zichtbaar.

Het lijkt een beetje luguber misschien om je zo bezig te houden met dit soort dingen. Toch vind ik het getuigen van zorg als je dit doet.

Wil jij dit ook?

Zou jij eigenlijk ook wel je zaakjes beter op orde willen hebben? Een map klaar hebben staan waar alles in zit wat belangrijk is om te weten? Wil je je kinderen niet opzadelen met uren uitzoekwerk, onduidelijkheden of vage toezeggingen? Je kunt daar zelf veel aan doen. Ik zou je daar graag bij helpen. Bij het ordenen van je papieren, het op een rijtje krijgen van belangrijke polissen en contracten, het uitzoeken van adressen, het maken van een veilige wachtwoordkluis en wat je nog meer zou willen regelen. Een handige website waar ik op werd geattendeerd: www.mijnlevendossier.nl. Hier kun je zelf in beperkte of uitgebreide vorm je zaken vastleggen.

Je kunt het laten gebeuren te zijner tijd, maar ik denk dat je jezelf en anderen heel erg helpt om dingen te regelen of in ieder geval te bedenken wat je zou willen. Wil je dat ook? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan kunnen we bespreken wat je nodig hebt en wat ik voor je zou kunnen doen.

Share
Geen Reacties

Schrijf een Reactie

Share