Rust: een utopie of binnen bereik?

Rust: een utopie of binnen bereik?

Rust en tijd voor jezelfRust is net als eten en drinken een must om gezond te blijven. Voldoende beweging, slaap en ontspanning houden je op de been. Mijn eigen ervaring is dat werk, verplichtingen en verzoeken van anderen vaak ten koste gaan van de tijd voor jezelf. En als het heel erg is, zelfs van je nachtrust. Niet alleen omdat je nog tot laat bezig bent, maar ook omdat je met een vol hoofd naar bed gaat. Maar rust gaat nog verder. Rust is voor mij ontspannen zijn in het vertrouwen dat ik er niet alleen voor sta, afstand nemen, accepteren wat er is en tevredenheid. Stilte in je ziel. Dat vergt oefening in stil staan. Dat lukt meestal niet tussen de bedrijven door.

Overspannen

Drie jaar geleden heb ik een tijd overspannen thuis gezeten. Het ging niet goed met mijn zoon en omdat wij dat niet konden oplossen gaf ons dat veel stress. Mijn man kan beter relativeren en loslaten dan ik en daar benijd ik hem om. Hij vond afleiding in zijn werk. Voor mij werd het allemaal te veel. Ik wilde in eerste instantie alles blijven doen wat ik altijd deed en ook in het normale tempo, maar dat ging uiteindelijk mis. Toen ik huilend naast mijn collega stond bedacht ik dat het even óp was. Ik heb toen een tijdje thuis gezeten en had mijn handen vol aan het lezen van de krant elke dag. Ik sliep niet meer, durfde ook amper meer naar bed, omdat ik toch alleen maar wakker lag. Gelukkig is het na verloop van maanden weer ten goede gekeerd en is de rust terug. Zowel in ons gezin als in mijn eigen leven. Dat ging niet zonder slag of stoot.

Levenslessen

Sinds die tijd probeer ik bewuster in het leven te staan. Ik heb toen een aantal dingen geleerd. Misschien heb jij er ook iets aan:

1.       Ik probeer te letten op signalen van mijn lichaam! Je lichaam staat niet los van je geest. Spanning uit zich vaak in lichamelijke klachten. Bij mij is dat slapeloosheid.

2.       Wie zijn belangrijk voor mij? Mijn man, kinderen, ouders, familie en vrienden. Ik wil graag tijd met ze doorbrengen en zij met mij.

3.       Ik heb tijd nodig voor mezelf.

4.       Ik wil genieten van de dagelijkse dingen en niet alleen van bijzondere momenten als vakanties of feestelijkheden.

5.       Er is veel om tevreden en dankbaar voor te zijn. Ook als je leven niet over rozen gaat blijft er nog genoeg over om blij mee te zijn.

6.       Ik probeer  niet te streng voor mezelf te zijn. Aan wie moet ik verantwoording afleggen?

7.       Perfect zal het nooit worden, hoe hard ik ook werk. Goed is ook oké.

8.       Waarom dingen uitstellen die ik eigenlijk nu zou kunnen doen?  En dan praat ik niet alleen over taken, maar ook over leuke dingen.

9.       Als dingen mij dwars zitten, moet ik er iets mee. Negeren heeft geen zin.  

10.   Praten over je zorgen met iemand die je vertrouwt en die jou goed kent, helpt. Misschien is er niet direct een oplossing, maar samen weet je meer dan alleen. Soms is professionele hulp nodig.

11.   Dingen die ik niet kan of waar ik geen tijd voor heb (en mijn man ook niet) gaan we uitbesteden. We kunnen niet alles zelf doen.

12.   Ik besteed tijd aan zingevingsvragen, alleen en met anderen. Dat helpt mij dingen in perspectief te zien.

Precious Time

Samen met Margreet Keus van Choice Counselling heb ik de training Precious Time ontwikkeld. Op 1 november gaan we ons een dag lang bezig houden met o.a. het bovenstaande. Hoe kan ik omgaan met mijn tijd op een manier die recht doet aan mijzelf, mijn naasten en mijn werk(gever). Hoe kan ik mijn leven inrichten op een manier die ik kan volhouden en waarbij ik ook kan genieten.  Waarbij ik rekening houd met wie en wat ik ben. Interesse? Zie voor meer informatie www.precioustime.nl of bel me.

Share
Geen Reacties

Schrijf een Reactie

Share