De drempel is té hoog

De drempel is té hoog

De drempel is té hoog! Ik hoor het nogal eens: ‘Ja, natuurlijk had dat ik al veel eerder moeten doen, maar het kwam er nooit van.’ Of ‘Ik voel zoveel weerstand om dit te doen. Ik kan het gewoon niet.’ Hoe kun je dingen aanpakken die je wel wilt, maar ook eigenlijk niet wilt? Hoe kom je over die hoge drempel?

Weerstand

Je ervaart dagelijks of wekelijks de vervelende gevolgen van het niet opgeruimd zijn van je administratie en tóch lukt het niet om eraan te beginnen. Het is niet dat je niet weet hoe het moet, maar er zit iets in je wat je tegenhoudt. Weerstand, afkeer, buikpijn. Herken je dat? De taak is niet leuk, is saai, te groot, eng (je weet niet altijd wat je tegenkomt) of je weet er niet goed raad mee. En omdat we graag vervelende ervaringen vermijden, stellen we het uit tot later.

Angst

Als je eerdere ervaringen hebt met opruimen waarbij je strandde vanwege paniek, machteloosheid of vermoeidheid is de drempel om het weer eens te proberen hoog. De makkelijkste en, op korte termijn, prettigste weg is om het zo lang mogelijk te negeren en de klus uit te stellen. Maar, het blijft je angst inboezemen, want ooit komt het.

Emotie

De meeste spullen of papieren in jouw huis gaan over jou. Over je werk, je gezin, je financiële situatie, je huis, je familie, je verleden. Sommige spullen herinneren je aan nare dingen, zoals ontslag, een overleden familielid of je leven wat zo anders is gelopen dan gehoopt. Er kunnen ook fijne dingen boven komen, zoals herinneringen aan je kindertijd of aan leuke vakanties. Je zit niet altijd te wachten op emoties, dus dat kan een reden zijn om het opruimen van die dingen uit te stellen. Of je bent er nog niet klaar voor om deze klus aan te pakken, omdat de wond nog te vers is. 

Spullen hebben macht over ons

Dit klinkt misschien vreemd, maar ik heb het al meermaals gezien en ervaren dat dozen met foto’s of kleding, onopgeruimde kasten, stapels tijdschriften of speelgoed van vroeger je enorm in hun greep kunnen hebben. Het doet iets met je. Het vraagt aandacht en elke keer opnieuw voel je je niet vrij. Gelukkig heb ik ook gezien hoe het ordenen van dingen, het kiezen wat je wilt bewaren en wat niet en het maken van ruimte heel veel opLUCHTing kan geven. Dat cliënten zeiden dat ze weer lekkerder slapen, meer ontspannen zijn en nieuwe ideeën krijgen. Dat is geweldig! Er is weer controle over de spullen in plaats van andersom.

Hoe overwin je die weerstand?

Ik wil graag wat tips met je delen uit mijn eigen praktijk.

  1. Erken dat je weerstand voelt. Wees eerlijk tegen jezelf en evt. anderen. Erken dat je iets niet wilt of durft weg te gooien. Dat je bang bent voor wat je gaat tegenkomen of dat je opziet tegen de emoties die eraan te pas komen. Probeer te achterhalen waarom je die weerstand voelt. Kijk of uitstel kan of niet.
  2. Bepaal of jij degene bent die die klus moet oppakken en of je het nog wilt. Misschien moet je bepaalde dingen niet meer uitzoeken, maar er gelijk afscheid van nemen. Je kunt ook een ander vragen het te doen.
  3. Vraag of iemand met je mee wil denken. Bijvoorbeeld:
    • Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
    • Heb jij enig idee wat ik hier mee aan moet en of ik dat moet bewaren?
    • Waar kan ik dit inleveren?
    • Denk je dat ik dit nog bruikbaar is?
  4. Soms is het fijn als er iemand bij je is, zodat je morele steun voelt en er een vraagbaak in de buurt is als je het even niet meer weet. Dan werk je alleen, maar toch niet helemaal.
  5. Denk hardop! Door hardop te beredeneren wat je aan het doen bent en wat je afwegingen zijn, help je jezelf keuzes maken. Dat lijkt een beetje raar, maar het helpt, dus waarom niet?
  6. Maak gebruik van het moment. Hoe vaak heb je niet op een vreemd moment ineens zin om op te ruimen of om foto’s uit te zoeken. Werk als de weerstand het laagst is.
  7. Maak de taak aantrekkelijker met muziek, een beloning in het vooruitzicht of door tegelijktijdig met iemand anders te werken.
  8. Vraag hulp van een professional organizer. Zij (of hij) is onafhankelijk, stelt vragen, geeft tips, denkt en helpt mee. Je staat er niet alleen voor, dus dat kan al helpen. Bovendien kan een organizer je helpen om de klus af te maken en niet vroegtijdig het bijltje erbij neer te gooien. 

 

Meer lezen? Kijk ook eens op mijn blog over uitstelgedrag of over het effect van de hulp van een buitenstaander.

Behoefte aan een gesprek of een afspraak? Bel of mail me.

 

Share
Geen Reacties

Schrijf een Reactie

Share